Denne situasjonen er det nok mange som kjenner seg igjen i. At barn
blir frustrerte og oppgitte i møte med vanskelige matematikklekser. På grunn av
denne frustrasjonen er det flere som går ut i media om at vi burde få en
leksefri skole i Norge. De poengterer at lekser bare skaper vansker for elever
og foreldre. Krangler oppstår når foreldre skal prøve å hjelpe barna med
leksene, foreldrene føler seg dumme når de ikke forstår elevenes arbeid, og lekser
går også utover fritidsaktivitetene til barna. De mener enkelt og greit at
læring skal skje i skolen, og skriker ut: LEKSEFRI SKOLE!
![]() |
Bilde 2 |
Det jeg ser på som problemet med mange av argumentene som
blir presenter, er at det ofte er basert på personlige erfaringer og subjektive
meninger. Meningene er selvsagt basert i faktiske situasjoner, men gjelder de
for alt og alle? Derfor er det viktig at forskning brukes for å finne ut
hvordan lekser virker, siden forskning ofte vil gjelde større deler av
befolkningen. Mye av den forskningen som blir nevnt, blir kun tolket til fordel
for standpunktet. Problemet med det er at det kan være andre faktorer som har
påvirket resultatet. For eksempel kan noe forskning vise at leksefri skole gir
bedre læring, mens det kan hende at det var innføringen av en annen undervisningsmetode
som ga uttelling. Derfor er det nødvendig å tolke forskning og se på eventuelle
andre faktorer/feilkilder som kan påvirke til resultatet. Jeg vil nå se nærmere
på forskning og se hva det sier om lekser og læring.
Forskning om lekser
Jeg starter med å se på en Meta-studie om lekser. Det vil si
at forskerne har sammenlignet mye forskning på lekser i tidsrommet 1987 – 2003.
De poengterer at disse forskningsprosjektene ikke er enige om hvorvidt lekser
har positiv effekt på elevers læring. Dette kommer i hovedsak av hvordan
prosjektet er bygd opp, samt hvordan det ble gjennomført med hensyn på
eventuelle feilkilder. Til tross for dette er det fortsatt mulig å bruke disse
studiene i en sammenligning, og se sammenhenger mellom skole og lekser. Med få
unntak, viste det seg å være en positiv sammenheng mellom mengden lekser en
elev gjør og de akademiske prestasjonene (Coope & Robinson, 2006) . Det vil si at mer
lekser gir bedre læring, noe som ikke er ulogisk. Øvelse gjør mester, kan vi
vel si. Men er dette alt som er viktig å ta hensyn til når det gjelder lekser?
Noe som ofte blir tatt opp i media er alle vanskene lekser
fører til, både for barn og foresatte. Forskning gjort på hvordan matematikk
lekser skaper emosjonell og matematisk trauma, presenterer to barns
fortellinger av hvordan de opplever lekser. Det ble beskrevet en situasjon der
eleven ble oppgitt på faren sin, for måten han ville hjelpe henne med leksene. Dette
skapte friksjoner i hjemmet og endte med at hun insisterte på å gjøre leksene
alene. Forfatterne poengterer at matematisk trauma er med på å gi mange et
dårlig forhold til matematikk, noe som fortsetter langt inn i det voksne liv (Lange &
Meaney, 2011) .
Dette er nok en del av grunnen til at mange foreldre misliker å måtte lære
barna sine matematikk hjemme.
![]() |
Bilde 3 |
Professor Gunn Imsen ved NTNU(Norges Tekniske-Naturvitenskapelige
Universitet) mener at forskning ikke er nok for å gi et svar på om lekser burde
ha en plass i skolen (Andresen, 2014) . Det er flere sider
av lekser som er nødvendig å ta hensyn til, og da spesielt hva som skal erstatte læringen lekser gir. For å finne ut av dette, må vi se på hvilken funksjon lekser har i skolen.
|
Hensikten med lekser
Leksefri-entusiaster refererer ofte til opplæringsloven, om
at den ikke pålegger skolene å bruke lekser som en del av undervisningen. Derfor
burde det ikke være et problem å fjerne lekser fra den Norske skolen. Dette
stemmer, men på utdanningsdirektoratets sider står det:
![]() |
Bilde 4 |
Det er ingen direkte hjemmel for å gi lekser i
opplæringsloven eller privatskoleloven med forskrifter. Det er imidlertid ikke
tvil om at lekser er en del av skolens ordinære aktivitet (udir.no)
De skriver videre at lekser også har en viktig funksjon i samarbeid
mellom hjem og skole. Dette er for så vidt sant, bruken av lekser tvinger de foresatte
til å være delaktige i elevenes læring. På den måten holder skolen de foresatte
oppdatert på hva som skjer på skolen. Dette kombinert med de andre fordelene
lekser skaper for lærernes arbeid, er det klart lekser er noe lærere vil
beholde.
Fordelen med lekser
Lekser har lenge vært en del av skolehverdagen i Norge, og
lærere har i alle år brukt det som et supplement til ordinær undervisning. Jeg mener
hensikten med lekser er å gjøre kunnskapen mer permanent for elevene, gjennom blant
annet mengdetrening på egenhånd. Jeg mener det er en selvfølgelighet at elevene
skal være utstyrt med kunnskap fra skolen, slik at de er i stand til å gjøre
leksene sine hjemme. Det burde ikke være nødvendig at foreldrene skal drive
fagopplæring hjemme. Foreldrene skal virke som en støtte og motivator. Hvis barna
ser at foreldrene bryr seg om skolearbeidet vil det gi barna et bilde av at skole
er viktig.
Superlærer Håvard Tjora sier også at det ikke er foreldrene
som skal lære barna. Det er lærernes jobb, derfor kan ikke lærere legge opp til
at det skal læres noe nytt hjemme (Nilsen, 2014) . Jeg mener det er
vesentlig at elevene kan det de får i lekser. Da gjør man elevene oppmerksomme
på at det de lærer på skolen, trenger de for å kunne gjøre leksene sine. Noe
som kanskje motiverer elevene ekstra til å følge med i timen. I alle fall etter
å ha sittet hjemme og plagdes med en oppgave på grunn av at de ikke fulgte med
i timen, vil det motivere dem for å følge med neste gang. Dette bygger også opp
en kompetanse hos eleven i å kunne se konsekvenser av valgene de tar, og å
kunne planlegge.
![]() |
Bilde 5 |
En annen fordel med lekser at barna får en rutine som
omhandler å jobbe med arbeidsoppgaver på egenhånd. Dette er viktig i videre
studier, der de må kunne prioritere å organisere alt studiet forlanger av dem, på
egenhånd (Andresen, 2014) . Gjennom lekser og
skolearbeid møter elevene til tider frustrasjon når de ikke får til. Dette er
nyttig lærdom. Det å kunne vite hva man kan gjøre når man møter et problem. At man
ikke bare gir opp med en gang det blir vanskelig. Denne robustheten vil være en
fordel i andre arenaer utenom skolen.
Det er altså mange fordeler og ulemper med lekser, og vi kan
ikke bare kutte dem fra skolen sånn helt uten videre. Vi må se på alternative
måter å løse dette på.
Fremtidens lekser
Det er dessverre slik at enkelte deler av matematikken
krever at man pugger og lærer seg noen ting utenat, som gangetabellen. Jeg
mener dette er ypperlig å gjøre hjemme i lekse, sett at dette er noe skolen har
gjort dem i stand til å løse. Da vil hjemmet spille en vesentlig rolle i å
etablere grunnleggende matematikk kunnskaper hos sitt barn. Dette krever at de
foresatte er der for å motivere dem gjennom arbeidet og viser interesse, men
det krever ikke mye matematisk kunnskap. Den kunnskapen skal elevene få på
skolen. Dette gjelder da selvsagt lesing også, det må mye trening til for å bli
en god leser. All mengdetreningen elevene trenger kan ikke barna få på skolen,
derfor må det lekser til.
![]() |
Bilde 6 |
Slutning
Jeg er klar over at det er mange sider rundt denne saken jeg
ikke har sett på, men tror mange av de viktigste argumentene er tatt med. Jeg mener
at det ikke er realistisk å fjerne lekser, siden det vil kreve store
forandringer i hvordan skolehverdagen organiseres. Det er mer realistisk å
forandre hvordan lekser brukes og gis, slik at det blir mer av godene, men mindre
av ulempen lekser fører til. Om det gjøres som jeg har foreslått, eller en
annen metode er ikke viktig, så lenge barna får den kunnskapen og kompetansen
de trenger for å takle fremtiden. Så jeg
tror at lekser er noe foresatte og lærere må komme til enighet om, slik at alle
er delaktige i det arbeidet.
Bibliografi
Andresen,
L. (2014, Desember 12). rb.no. Hentet Desember 20, 2014 fra
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article7727899.ece
Coope, H., & Robinson, J. P. (2006). Sage
Journals. Hentet Desember 20, 2014 fra
http://rer.sagepub.com/content/76/1/1.full.pdf+html
Lange, T., & Meaney, T. (2011, Januar 27). I
actually started to scream: emotional and mathematical truma from doing schol
mathematics homework. Wagga Wagga, New south Wales, Australia: Charles Sturt
University.
Nilsen, H. (2014, Audust 31). side2.no. Hentet
Desember 20, 2014 fra
http://www.side2.no/foreldre/--det-er-ikke-foreldrenes-jobb-a-undervise-barna/8480260.html
udir.no.
(u.d.). Hentet Desember 20, 2014 fra
http://www.udir.no/Regelverk/Finn-regelverk-for-opplaring/Finn-regelverk-etter-tema/Leksehjelp/Adgang-til-bruk-av-lekser1/
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar